Czy Popełniasz Te 3 Błędy Podczas Czytania?

Dzisiaj przedstawię Ci 3 najważniejsze złe nawyki przeciętnych czytelników, które możesz zmienić na lepsze. Są to podstawowe błędy, wynikające ze sposobu nauki czytania w szkołach. Nauka w szkole przekazywana jest z pokolenia na pokolenie (profesorów akademickich na studentów pedagogiki). Dlatego od lat naucza się w ten sam sposób, który nie jest już odpowiedni do wymagań dzisiejszej epoki informacyjnej. Dzisiaj szybkie czytanie to podstawa do wybitnych osiągnięć.

W dzieciństwie nigdy nie słyszeliśmy o:

1)     Regresji

2)     Subwokalizacji

3)     Czytaniu w tym samym tempie

Jeśli regularnie czytasz mój blog lub newsletter „Szybkie Czytanie – Kurs„, to na pewno już o tym słyszałeś. Jednak warto przypomnieć, bo powtarzanie to najskuteczniejszy sposób nauki.

Czytanie #1.     Regresja to powracanie do wcześniej przeczytanego tekstu. Są dwa rodzaje regresji: świadoma – kiedy powracasz do poprzedniej linijki czy strony, bo zorientowałeś się, iż coś Ci umknęło. Nieświadoma jest o wiele gorsza. Jak wiadomo, oczy odbierają obraz (a więc i wyrazy) tylko w momencie zatrzymania wzroku na obiekcie, czyli fiksacji. Czytając linijkę tekstu, przeciętny czytelnik zatrzymuje się na prawie każdym wyrazie, czyli 5-7 razy na jeden wers. I tutaj pojawia się problem. Oko, które nie jest wodzone wskaźnikiem, wykonuje przeciętnie 3 ruchy do przodu i jeden do tyłu. W ten sposób zatrzymuje się na wyrazach, które już zostały przeczytane. Przez ten nawyk, tracisz ok. 1/3 czasu!

Pomyśl tylko… Zamiast czytać książkę w 3 godziny, czytasz ją w 2! Jeśli jesteś studentem i uczysz się do sesji, zamiast poświęcić 30 godzin na przygotowania, poświęcasz 20 godzin, a 10 masz do wykorzystania na imprezy! Czy to nie wspaniałe?

Co więcej, eliminacja tego nawyku jest dziecinnie prosta i łatwa do wprowadzenia od zaraz! Wystarczy używać wskaźnika!

Czytanie #2.     Subwokalizacja

Jest to kolejny błąd, wynikający z metody nauczania czytania: patrz-i-mów. Dziecko widzi obrazek psa i ma za zadanie wymówić głośno: Pies. Widzi napis: kot, i ma wymówić słowo: kot. W ten sposób się uczy. Wcześniej może też w ten sposób opanować alfabet, widząc i wymawiając poszczególne litery. Gdy to opanuje, dostaje zdania, które stają się coraz dłuższe. Zaczynając od przysłowiowego „Ala ma kota”, kończy na zdaniach wielokrotnie złożonych. W tym czasie zaczyna na głos czytać teksty podręczników. Gdy nauczyciel widzi, że dziecko czyta na głos cały tekst, kończy naukę. Daje wskazówki, aby dziecko czytało tak samo, ale w myślach.

I tutaj jest olbrzymi błąd.

Po 1: To dopiero prędkość początkowa czytania. To tak, jakby dziecko opanowało sztukę raczkowania, a rodzice nie pozwolili na naukę chodzenia, biegania, pływania, skakania… Jak wtedy by wyglądał świat? Ludzie którzy raczkują na 4 kończynach?

Po 2: Kończąc edukację na tym poziomie, zostajemy z wymawianiem poszczególnych słów podczas czytania – czyli wokalizacją. Czytając na głos, jest to wokalizacja (używamy wtedy narządu mowy). Podczas czytania „w myślach”, jest to subwokalizacja – przy której również używamy tego samego ośrodka mowy w mózgu, a nierzadko delikatnie poruszamy narządem mowy.

Problem polega na tym, że ośrodek ten pracuje o wiele wolniej, niż ośrodek przetwarzania obrazów. Czytając z użyciem ośrodka mowy, ograniczamy się do ok. 500-600 snm, czyli takiej prędkości, z jaką możemy mówić w myślach i rozumieć.

Najlepsi czytelnicy, którzy osiągają prędkości kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy snm, czytają bez wokalizacji. Okazało się bowiem, że do przyswajania informacji wystarczy samo przetwarzanie obrazów.

„Kiedy już nauczysz się czytać, znaczenie słów samoistnie będzie rejestrowane przez Twoją podświadomość” – Anthony Marcel

Zobacz: gdy prowadzisz samochód, Twój mózg przetwarza tysiące sygnałów docierających do oczu: drogę, inne samochody, pojazdy, ludzi na poboczach, pasy zieleni, sygnalizację poziomą i pionową, drzewa, krajobrazy, zwierzęta, przelatujące ptaki, chmury, sygnały pogody, etc. Wiele z tych informacji zapamiętujesz. Gdyby poddać Cię hipnozie, mógłbyś z dokładnymi szczegółami opisać całą drogę, np. z jednego miasta do drugiego! Taki masz w sobie potencjał!

A więc kolejnym kluczem do szybkiego czytania, jest eliminacja subwokalizacji lub jej odpowiednie stosowanie. Ten drugi wybór, to używanie wokalizacji w celu podkreślania kluczowych fraz tekstu, zamiast czytania całości. To także dialog pomiędzy Tobą a autorem, mający na celu zwiększenie zapamiętania. Czyli zadawanie pytań, albo wokalizowanie specyficznych tekstów (dialogi, anegdoty opowiadane ciekawymi głosami, kawały). Pozostały tekst, zwłaszcza gdy jest to poradnik – czytasz bez wokalizacji.

Czytnaie #3: Nauczono Cię czytania wszystkiego, z tą samą prędkością. To wielki, poważny błąd. To tak, jakbyś w samochodzie używał tylko 1 biegu, niezależnie od prędkości jazdy i warunków drogowych. W ten sposób zniszczysz silnik lub nie wykorzystasz jego potencjału. Taka samo w czytaniu. Zniechęcisz się, znudzisz, lub tylko stracisz setki albo tysiące godzin w ciągu życia, czytając jedną, niską prędkością.

A więc 3 nawykiem wybitnych czytelników jest elastyczność. To dopasowanie prędkości czytania do konkretnego tekstu. Czytasz poezję, humor? Czytaj powoli, z wokalizacją. Musisz przygotować raport czy sprawozdanie, albo napisać prace magisterską z tematyki X? Czytasz 20 książek w tym temacie, lecąc jak odrzutowiec – z minimalnym nakładem czasu, a maksymalnym efektem. Do tego tworzysz mapy myśli, aby lepiej zapamiętać kluczowe idee. Na podstawie map myśli piszesz swoją pracę!

A więc zastanów się, jakie działania możesz podjąć już dziś, aby stać się jeszcze lepszym czytelnikiem? Co możesz zrobić, aby czytać łatwiej, szybciej i przyjemniej?

Pozdrawiam,

Marcin Kijak

Szybkie-Czytanie.eu – Przez wiedzę do sukcesu!

Tags: , , ,

Leave a Comment