Szybkie czytanie :: Co sprawia największe problemy, dla Twojego umysłu?

Jednym z podstawowych problemów w czytaniu i zrozumieniu tekstu, jest różnica pomiędzy prędkością czytania i myślenia. Większość ludzi czyta z prędkością ok. 200 słów na minutę, a myśli w granicach 500-600 s.n.m. Stanowi to problem dla umysłu, który musi poruszać się pomiędzy dwoma prędkościami. Następstwem tego jest mniejsze zrozumienie tekstu, uciekanie myślami i znudzenie podczas czytania.

Jest wiele badań które wskazują, że minimalna prędkość czytania która zapewnia większy komfort dla umysłu, to 400-500 słów na minutę (Stanford University, NASA).

Przyczyną niskiej prędkości czytania jest sposób, w jaki nauczane jest w szkolnictwie czytanie. Są dwa podstawowe podejścia do nauczania. Jedna to „Patrz-i-mów”, druga to metoda foniczna. Obydwie są mało efektywne, jeśli chodzi o rezultat końcowy i powinny stanowić tylko etap przejściowy w nauce czytania.

W metodzie fonicznej dzieci uczone są najpierw alfabetu, następnie różnic w wymowie między poszczególnymi literami, następnie uczone są wymawiania tych liter. Kolejny krok to wymawianie całych słów a następnie zdań.

W metodzie patrz-i-mów, dzieciom prezentuje się obrazki wraz z wymawianiem danego wyrazu. Następnie dzieci widząc ponownie obrazek, same wymawiają odpowiedni wyraz. Metoda ta jest lepsza dla osób o dominującej prawej półkuli. Po opanowaniu odpowiedniej ilości słownictwa, dalej dzieci uczone są w sposób podobny jak w metodzie fonicznej.

Obydwie metody skupiają się na  czytaniu z maksymalnym zrozumieniem i zapamiętaniem tekstu. Jednak metoda ta utrwala niepożądany nawyk wokalizacji, czyli wymawiania czytanego tekstu. Metody te są przeznaczone dla pierwszej fazy nauki czytania, natomiast nie powinien to być koniec nauki.

W szkołach nie uczy się szybkiego czytania, zapamiętywania, selekcjonowania tekstu czy koncentracji. A są to niezbędne umiejętności, potrzebne do zdobywania wiedzy ze źródeł pisanych.  Są to techniki zaawansowane, które pomija się w procesie oficjalnej edukacji.

Dlatego też, większość problemów z czytaniem jest związana z niewystarczającą edukacją. Stosując odpowiednie metody nauczania, można pokonać te ograniczenia na wczesnym etapie edukacji i poprawić zdolności czytelnicze nawet o 500% i więcej.

Badania Uniwersytetu w Virginii pokazują jak szybkie czytanie i podobne techniki mogą pomóc uczniom i studentom: http://www.ucc.vt.edu/stdysk/stdyhlp.html

Pozdrawiam,

Marcin Kijak

PS.: Zobacz darmowy kurs szybkiego czytania

Tags: , , , , ,

Leave a Comment